מרץ 01, 2024

הנושא החם - תחרות הזמר של האירוויזיון / עורך קנקן

בילדותי, טרם עידן הופעת תשדירי הטלוויזיה הישראלית, אני זוכר שברדיו של ישראל הפרובינציאלית התנגן שוב ושוב השיר של הזמרת פראנס גל מלוקסמבורג, לאחר שזכתה בתחרות האירוויזיון לשנת 1965. 



זו הייתה הפעם הראשונה ששמה של תחרות האירוויזיון נקלטה בתודעתי כילד. שלוש שנים אחר כך, רשות השידור הישראלית החלה לשדר בטלוויזיה את תחרויות האירוויזיון. בימים ההם כשבישראל היה רק ערוץ טלוויזיה אחד, היה לתחרויות הארוויזיון רייטינג עצום. לימים אוהדי תחרות האירוויזיון יוחסו בצדק או שלא בצדק למגזר הלהט"בי. מידת העניין של הציבור הישראלי בתחרויות האירוויזיון עלתה כאשר ישראל הצטרפה בשנת 1973 לתחרות האירוויזיון ובמיוחד כשישראל הפכה למעצמת אירוויזיון בזכיה של "דוז פואה" ארבע פעמים, התעוררה הגאווה הלאומית של הציבור והזוכים זכו לברכה טלפונית אישית של ראשי ממשלות ישראל ושל שרי חינוך ותרבות (שכידוע נזכרים לברך ישראלים רק כאשר הם זוכים בפרס ראשון באירוויזיון, בפרס נובל, או במדליה באולימפיאדה).

בשנים הראשונות השירים הישראלים שהתחרו באירוויזיון היו בשפה העברית, לעיתים עם מילת מוטיב אחת שהיא בין-לאומית. לימים השתחלו לשירים שורה, בית או פזמון באנגלית, עד שבשנים האחרונות כל השירים שהתחרו באירוויזיון היו על טהרת השפה האנגלית.

מאז התנהל במחוזותנו הויכוח הנצחי - רק עברית או לא - בשירים שלנו המתחרים באירוויזיון. מה דעתכם? האם הוא נובע מפטריוטיות או קשור לענייני סיכויי הזכיה, בשל הזרות של השפה העברית לאוזן האירופאית ?

במשך שנים עולות הטענות שהאירוויזיון הוא פוליטי ושקיימת אפליה אנטישמית בשיפוט השירים וכלפי המבצעים שלנו (במיוחד כאשר השיר שלנו אינו זוכה במקום ראשון, כמובן).

הוועדה האירופאית טוענת שמילות השיר ("גשם אוקטובר"), שאמורה לייצג הזמרת עדן גולן השנה, הן פוליטיות ועל כן נדרש תיקון מילות השיר או החלפתו על מנת שהשיר יוכל להשתתף בתחרות. בעקבות, התעורר ויכוח בין האם להתעקש, לעשות ברוגז ולהעדר השנה מהתחרות, לבין אלה הטוענים שצריך לשתף פעולה עם הוועדה ולהתחרות השנה בכל מחיר, דווקא בשל המגמות האנטישמיות כלפינו ובמיוחד בשל התמיכה העולמית החד-צדדית בחמאס במלחמת חרבות ברזל. מה דעתכם בעניין?

הינכם מוזמנים לכתוב כל העולה על דעתכם לגבי תחרות הזמר של האירוויזיון בכלל ולגבי התחרות השנה בפרט.

אל תשכחו לשים ברשומה שלכם קישור לנושא זה במדור השרביט וגם במסגרת התגובות למדור כאן למטה - לשים קישור לרשומה שלכם.


תקציר כל השירים של ישראל שהתחרו באירוויזיון מ- 1973 ועד 2023


משתתפים בפוסטים החמים

1. מוטי אור

2. עדי אדלר

אריק בנדק חביב

4.  קנקן



הפופולריים מכל הזמנים