מרץ 15, 2024

הנושא החם - אינדיבידואליות מול קהילתיות בבלוגוספרה / עורך קנקן



בשבוע הקרוב יחול ציון דרך לפרויקט ולאתר פרפרים המלווה אותנו. ציון מועד זה הינו השראה להצגת שאלות לדיון ולביקורת בנושא החם של השרביט השבוע: אינדיבידואליות מול קהילתיות בבלוגוספרה, ככלל ובפרויקט פרפרים, בפרט.

לא מעט שאלות נשאלות כיום:

שאלות לגבי עתידם של הבלוגים בישראל (באוכלוסיה קטנה מאוד יחסית של דוברי וקוראי עברית לעומת אוכלוסיית דוברי האנגלית ברחבי העולם). שהן למעשה שאלות לגבי השרדותם של הבלוגים הנכתבים בעברית במרחב הזמן.

ושאלות לגבי מעמדם של הבלוגים לעומת כתיבה ברשתות החברתיות, כמו:

האם יש מקום לבלוגים כאשר רבים נועלים את הבלוגים שלהם ומעבירים את פעילות הכתיבה שלהם לג'ונגל הרשתות החברתיות?

האם כתיבת פוסטים ברשתות חברתיות כמו פייסבוק מהווה בעצם תחליף לקהילתיות שאבדה עם התפוררות פלטפורמות הבלוגוספרה הקהילתיות הקלאסיות?

האם פרוייקטים כמו קהילת "פרפרים" והאתר שלה יכולים לגשר בין הפער שבין כתיבה בפלטפורמה עצמאית (הבלוגים שלכם) לבין פלטפורמה בעלת אופי קהילתי כמו פייסבוק (הצעירים מבינכם יגידו שפייסבוק היא כבר עוד פלטפורמה שכמעט אבד עליה הכלח ושאותה החליף הטיק טוק למשל).

האם מגמת המעבר של כוח הכובד מהבלוגים לרשתות כמו פייסבוק ועד לטיקטוק מעידות למעשה על אובדן הקשב של ציבור הקוראים לרשומות/רשימות מקיפות ומעמיקות לטובת פוסטים אינפורמטיבים קצרים (בין אם נכונים או לא מדוייקים עובדתית) וללא עומק רב - לכאורה כדי לקבל "תשומי" גדול יותר או כדי להוביל דעת קהל בשפע "אמונות", שמטבען כאמונות אפשר להפיץ ללא תמיכה עובדתית.

או האם פיצ'ר "הוויראליות" בפלטפורמות החברתיות הוא זה שבעצם מנצח את פלטפורמות הבלוגיה הקלאסית?

התשובה לשאלה האחרונה נתמכת על ידי התופעה שבה נוקטים חלק מהבלוגרים העצמאיים - פרסום תקציר וקישור בדף הפייסבוק (או רשת אחרת) שלהם, לרשומה האחרונה בבלוג שלהם. חלקם אפילו מגדילים לעשות ובפוסט שפורסם בבלוג שלהם מאפשרים תגובות בדף הפייסבוק שלהם בלבד ולא נופלת הלסת שגם הלייקים לפוסט יכולים להנתן רק דרך חשבונות פייסבוק.

מכל אלה, אפשר להניח שהמניע הינו מטרת העל - הרחבת מספר העיניים הקוראות. מטרה זו תלויה למעשה בניצחון המספר - מספר הקוראים מבין המנויים הרשומים בבלוגים לעומת מספר הקוראים מבין "החברים/עוקבים" הרשומים בדף הרשת החברתית. לעומת "התועלת", אין להתעלם מהוויראליות המוטמעת באלגוריתמים של הרשתות החברתיות - אלגוריתמים המעודדים קיטוב, שיסוע ופילוג עם כל הרוע שזולג לחברה שבה אנחנו חיים.

ואולי יש המפסיקים לכתוב בבלוגים כי לאחר סגירת פלטפורמות הבלוגוספרה הקהילתית, רבים מאלה שנאלצו לעבור לפלטפורמות כתיבה עצמאיות מוצאים עצמם ככותבים בשממה בלוגוספרית.

פרוייקט קהילת פרפרים ואתר הבלוגיה ההיברידי שלו הוקם כדי לגשר בין פער התפוצה בכתיבה של האינדיבידואל בבלוגיה לבין "התחושה" הקהילתית לכאורה בכתיבה ברשתות החברתיות. כמו לגשר על פער התפוצה שבין העומק בבלוגיה לעומת הרדידות שמכתיבות הפלטפורמות של הרשתות החברתיות.

הנכם מוזמנים לכתוב כל העולה בדעתכם בנושא הפער שבין אינדיבידואליזם מול קהילתיות בבלוגוספרה, או בהשוואה לעומת הרשתות החברתיות שאתם פעילים בהן. וכן על מקומו של פרוייקט ואתר פרפרים כמגשר על הפער הזה, בפרט.

זו גם הזדמנות להעלות מהי התרומה האישית של "פרפרים" עבורכם, אם בכלל. כמו הזדמנות להעלות כל דבר ביקורת מנומקת ובתקווה בונה, לשיפור פעילות פרויקט "פרפרים" ו/או לאתר שלו.

אל תשכחו לשים ברשומה שלכם קישור לנושא זה במדור השרביט וגם במסגרת התגובות למדור כאן למטה - לשים קישור לרשומה שלכם.



© התמונה לטקסט של הפוסט נוצרה באמצעות DALL-E3


רשימת הכותבים

1. אמפיארטי


הפופולריים מכל הזמנים